Hoe is het Ierlandogen vergaan in 2023?

In februari is het een jaar geleden dat Ierlandogen uitkwam. Eind 2023 moest ik een tweede reeks laten bijdrukken, zowel de voorraad in het Centraal Boekhuis, als mijn voorraad was uitgeput.

Ik kan zeggen dat het een magisch jaar was, waar ik tevreden op terugblik. 

Maar wat is er tussen deze twee uitersten van 2023 allemaal gebeurd?

De lancering nam een vliegende start en de eerste boeken gingen als zoete broodjes over de toonbank, dankzij een voorverkoop en een interview door Jan Knudde in de bib van Blankenberge.

Op voorhand voelde ik me niet zo geroepen om met mijn boek op boekenmarkten te gaan ‘leuren’. Maar ik rolde er zacht in door de combinatie met een kunstroute. Dit was zo’n positieve ervaring dat ik toch besloot eens een paar markten uit te proberen. Te beginnen met Damme, boekenstad bij uitstek. De eerste was op het eerste zicht een tegenvaller, maar onrechtstreeks leverde het mij verkoop op in Nederland. Daar maakte ik de switch en besloot om zoveel mogelijk uit te proberen en na een jaar te herevalueren. Dat is nu dus 😉

Gaandeweg kreeg ik steeds meer plezier in boekenmarkten. Ik verkocht er uiteindelijk altijd boeken aan mensen die het anders nooit zouden geweten hebben dat Ierlandogen bestond. En zoveel mensen zijn fan van Ierland, het levert telkens aangename en boeiende gesprekken op.

Ik was erg blij dat ik mijn allereerste boekenbeurs kon meepikken: Boektopia in Kortrijk. De verkoop was zelfs erg goed te noemen. Het heeft mij meer gekost dan opgeleverd, want aan boekhandelsprijzen schiet er niet veel over. Maar ik moest daarop aanwezig zijn. De sfeer van een boekenparadijs maakte alles goed.

Daarnaast leverden de netwerkactiviteiten me mooie tussendoorverkopen.

Uiteindelijk kon ik het jaar afsluiten met zes dagen in Centrum Groenhove in Torhout, gekoppeld aan de Lannoo Boekenmarkt. Het was een jaareinde in majeur.

Wat heb ik in dit boeiende jaar geleerd?

  1. De grootste les die ik geleerd heb, is dat ik samen met mijn boek naar buiten moet komen, zonder mij verkoopt de roman een stuk minder. Als auteur moet je dus zichtbaar zijn. Ik las een heel herkenbare quote van Ilja Leonard Pfeijffer op de instagram van The Power of Books: “Ja kijk, ik wil gelezen worden en ik ben er intussen aan gewend geraakt dat je je daarvoor moet laten zien.” Als de winnaar van de Boon Literatuurprijs het al zegt…
  2. Boekenmarkten en beurzen werken. Het is intensief en je mag je uren niet uitrekenen. Je moet er vooral van houden en er plezier aan beleven. Wees begeesterd door je eigen boek, dan doe je het als vanzelf. En op het einde van het jaar merk je het aan het aantal verkochte boeken. Zoals een kunstenaar me zei: “Bekijk het niet event per event, maar maak op het einde van het jaar de afrekening. Dan pas weet je of het heeft opgebracht of niet.” Jawel, het heeft zeker opgeleverd. Zodanig zelfs dat ik er in 2024 mee doorga.
  3. In het verlengde daarvan, en zoals ik vaak zeg: als hedendaags auteur zonder bekende naam moet je ondernemer zijn. Het schrijven van een boek begint als ambachtsvrouw, het naar buiten komen met het boek doe je als een ondernemer. Een hedendaags auteur is een kleine onderneming op zich. Er is de sales, de marketing en de PR, de social media, de netwerking, de finance, mogelijk zelfs de HR. Dit maakt het een boeiend gegeven.
  4. Ik heb leren genieten van deze veelzijdigheid. Bovendien heb ik graag het sociale aspect van het netwerken en naar buiten komen, evenals de ‘allenige’ tijd tijdens het schrijven. Ik ben zowel de kunstige eenzaat als de aperte groepsmens. En wat vind ik connectie maken met lezers fijn.
  5. Met verkoop bij de boekhandels zal ik niet uit de kosten geraken. Integendeel, ik steek toe aan elk boek dat via online of offline boekhandels verkocht wordt. Het enige waarmee ik mijn investeringen terugverdien, zijn de boeken die ik zelf kan verkopen, zonder tussenschakel. Daarom heb ik ondertussen een webshop opgestart: bookshop-evamariabiss.be. Altijd romans op voorraad 😁

Ik ben weer heel wat ervaringen en belevenissen rijker geworden aan de universiteit van het leven.

En ook in 2024 ga ik er weer volop voor. Zolang ik ermee naar buiten kom, blijft Ierlandogen in the picture. Het is wat mij betreft, en zoals ik het verneem van veel lezers, een roman die het verdient.

Go, go, go!

Welke lessen heb jij geleerd in 2023 die je meeneemt in 2024?

Leerrijke groeten,
Eva-Maria

*** BESTELLING IERLANDOGEN ***

Ierlandogen is te koop via mijn webshop: bookshop-evamariabiss.be. Bestellen bij mij als auteur ondersteunt mij rechtstreeks voor al mijn schrijfwerk en investeringen.

Gepubliceerd door evamariabiss auteur

Schrijfster en blogger op www.evamariabiss.be. Mijn eerste roman IERLANDOGEN is gepubliceerd (feb 2023). Nog twee extra romans zijn in de running en ook een kinderboek. Ik ben er nog even zoet mee ;-)

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag